نامه سرگشاده به وزيرخارجه افغانستان
حامد شفايي حامد شفايي

جناب وزير صاحب داکتر اسپنتا،

 

اسلام عليکم!

نخست، بر خود بعنوان يک شهروند افغانستان لازم مي بينم که از تلاشهای دلسوازنه ای جناب شما بخاطر آوردن تغييرات و اصلاحات در عرصه های سياست خارجي افغانستان و فعاليتهای چشمگير وزارت امور خارجه افغانستان در اين موقعيت زماني حساس و خطرناک و همچنين ايجاد اصلاحات درون تشکيلاتي در وزارت خارجه چه در زمينه تغييرات و تبديلات کارمندان آن وزارت و چه در امر مبارزه با فساد اداری و سو استفاده های مالي وکاهش بروکراسي، صميمانه قدرداني نموده و موفقيتهای مزيد تان را از خداوند متعال خواستارم!

 

اين نامه را به اين دلايل به شخص شما نوشتم که اولا، جنابعالي مسئوليت رسيدگي به امور مهاجرين و اتباع افغانستان را در خارج از کشور بعنوان وزير امور خارجه افغانستان برعهده داريد، دوما، شما استاد حقوق و علوم سياسي هستيد و مشکلات مهاجرين هر دو موضوع را شامل مي شود، يعني هم يک مسئله ای سياسي است و هم حقوقي و درک و حل آن برای شما آسان خواهد بود. سوم اينکه شما خود در گذشته يک مهاجر بوديد و ساير مهاجرين را بهتر درک و همنوايي مي توانيد. مي دانم که خيلي مصروف هستيد ؛ اما با وجود آن تمنا دارم بخاطر شنيدن مشکلات ميليونها هموطن مهاجر خويش اين نامه را با حوصله مندی مطالعه فرماييد!

 

از توجه تان به اين نامه و از کمک تان به مهاجرين افغان سپاسگزاری مي نمايم و مي دانم که شما با کمک خويش به مهاجرين، صدها هزار انسان نا اميد را برای هميشه مديون احسان خود مي سازيد!

 

جناب وزير! شما آگاهيد که هنوز ميليونها مهاجر هم ميهن ما در خارج از کشوردر وضعيت ناگوار و بغرنج بسر مي برند. رسيدگي به مشکلات مهاجرين در کنار ديگر مشکلات بزرگ افغانستان چون تحکيم ثبات و امنيت و مبارزه با تروريزم و مواد مخدر و تلاش در راه بازسای کشور از کارهای اساسي و الزامي دولت افغانستان مي باشد. اين را نيز آگاهيد که تاکنون دولت سياست درست و مبتني بر پلانهای سنجيده و حساب شده را که بر اساس منافع ملي افغانستان و خير و صلاح مهاجرين باشد نداشته است و چه بسا اينکه بعضي کارهای آن بجای سود، زيان آور بوده است که از آنجمله سياست عودت مهاجرين را مي توان ياد کرد. طوريکه اطلاع داريد، مهاجرت افغانها در طي سه دهه اخير صورت گرفته و باز گشت آنها يقينا پروسه ای طولاني را در بر خواهد گرفت که البته موفقيت آن بستگي به امکانات و پلانهای دقيق و عملي دولت و بهبود اوضاع امنيتي افغانستان دارد. ما در سالهای گذشته شاهد باز گشت صدها هزار مهاجر افغاني از کشورهای پاکستان و ايران بوديم، ولي اغلب آنها بعلت مشکلات امنيتي، نبودن کار، مسکن، نبودن تسهيلات تحصيلي، درماني و غيره مجبور شدند دوباره راه هجرت را در پيش بگيرند که اين خود ضعف دولت را نشان مي دهد. دولت بدون در نظر داشت امکانات و ظرفيتهای کاری خود قراردادهای را برای بازگشت مهاجرين با سازمان ملل متحد و بعضي کشورها به امضا رسانيده است که تا کنون به ضرر افغانها بوده است. شما حتما در جريان اوضاع وخيم مهاجرين افغاني در ايران هستيد که بطور تبعيض آميز و خلاف قانون مهاجرت و موازين انساني و اسلامي حق کار و گشت و گذار را ندارند. اگر کسي کارگر افغاني داشته باشد با جريمه های سنگين رو برو مي شود و همچنين فورا بايد کارگر افغاني خود را اخراج کند. اين در حاليست که نا امني، فساد اداری، بيکاری، فقر، رشد مواد مخدر، کمبود مسکن و مکتب و شفاخانه و کودکستان و غيره در هر نقطه ی افغانستان وجود دارد. زمستان سرد زندگي را بر مردم بيچاره ی ما تنگ نموده است و در چنين وضع جمهوری اسلامي ايران چنان زندگي را بر افغانها دشوار ساخته است که چاره ی بجز بازگشت نمانده است. آيا قرار داد سه جانبه افغانستان، ايران و سازمان ملل متحد برای عودت داوطلبانه ی مهاجران افغان چنين شقاوتمندانه بوده است؟

 

مهاجران افغاني در اروپا نيز با مشکلات بسيار مواجه اند. دهها هزار مهاجر افغاني ما در اروپا در معرض اخراج اجباری به افغانستان بسر مي برند. شما مي دانيد که اقامت دهها هزار مهاجر افغان در اروپا برای کشور ما که مشکلات اساسي آن ريشه در فقر و جهل دارند، سودمند است. اينها مي توانند در اينجا کار کنند و از لحاظ اقتصادی برای وطن خويش مفيد باشند و يا اينکه تحصيل کنند و کمبود کدرهای علمي را در افغانستان بر طرف کنند. در هر صورت اخراج مهاجر افغاني از کشورهای غني و پيشرفته بهيچوجه به نفع افغانستان نمي باشد. دولت اگر توانمندی داشته باشد، ابتدا به مهاجريني که زير فشارهای تبعيض آميزو غير انساني کشورهای همجوار افغانستان خرد و خمير شده اند رسيدگي کند، نه اينکه پيشنهاد اروپائيان را برای بازگشت مهاجرين افغان قبول نمايد.

 

توضيحات مفصل در خصوص مشکلات مهاجرين را ضميمه ی همين نامه در هشت صفحه به خدمت شما ارسال داشته ام و در اينجا مختصرا از جناب شما خواهشمندم تا در حل مسايل مهاجرين افغاني در اروپا مساعدت نماييد:

 

1) جناب وزير صاحب داکتر اسپنتا! ما بنا بر اين جمله زيبای ماده چهارم قانون اساسي افغانستان که در آن گفته شده است: " حاکميت ملي در افغانستان به ملت تعلق دارد." ميليونها مهاجر افغاني بخش عظيمي از ملت مظلوم و ستم کشيده ای افغانستان را تشکيل مي دهيم و ما از دولت منتخب و مردمي خويش و از جناب شما که يکي از فرزندان دلسوز و وطن پرست کشورمان هستيد، خواهشمنديم تا به مشکلات اين مهاجرين رسيدگي نموده و ما را کمک نماييد.

 

2) در ماده ششم قانون اساسي کشور اين نکته ی مهم امده است که :" دولت سياست خارجي کشور را بر مبنای منافع ملي و...، تنظيم مي کند." ما از جناب شما بحيث وزير امور خارجه افغانستان خواستار آن هستيم که سياست دولت را در امور مهاجرين بر اساس منافع ملي و برای خير و صلاح اين مردم که دولت هم به آنها تعلق دارد، تنظيم و برنامه ريزی نماييد.

 

3) در ماده سي و نهم قانون اساسي تسويد است که :" هر افغان حق دارد مطابق به احکام قانون به خارج از افغانستان سفر کند و پس به وطن باز گردد." اگر تفسير من ازين ماده درست باشد، عودت مهاجرين افغانستان به کشورشان آزاد است و هر وقتي که بخواهند بدون مانع حق بازگشت را دارند، پس چرا دولت برای بازگشت داوطلبانه آنها با کشورهای خارجي قرار داد رسمي مي بندد، اگر شرط بازگشت داوطلبانه است چه ضرورت به عقد قرار داد دارد؟ ما بر آن اميديم که دولت، وزارت امور خارجه و وزارت مهاجرين در اخذ هر نوع قرار دادی مصالح و منافع مردم افغانستان را بنا بر قانون اساسي کشور مد نظر گرفته و تن به فشارهای کشورهای ديگر برای اخراج مهاجرين ندهد.

 

در بخشي از ماده سي و نهم قانون اساسي آمده است که:" دولت از حقوق اتباع افغانستان در خارج دفاع مي کند." بدون شک يکي از اهداف اساسي و مهم سفارتخانه های افغانستان در خارج رعايت همين ماده است؛ ولي با تاسف بايد بعرض جناب شما برسانم که اين سفارتخانه ها هيچ توجه ای به اين ماده ای مهم  قانون اساسي و وظيفه ای خود، تا کنون ننموده و حتي هيچ رابطه ای  با مهاجرين ندارند. سفارتخانه ها اغلب  تبديل شده اند به کتله ای کاملا جدا شده از مردم. بعنوان نمونه يک سفارتخانه چندين کشور را به بخش از کار خود اختصاص داده و اصلا اوضاع آنجا اطلاع ندارد و يک مهاجر بايد ده بار تلفن کند تا به مشکلش جواب گفته شود، لذا ما مهاجرين افغانستان در خارج از کشور، خواستار همکاری و مساعدت نمايندگيهای افغانستان شده و اميد واريم که  اين سفارتخانه ها با رهبريت آگاهانه ای جناب شما برای حل مشکلات مهاجرين تلاش بيشتر و دلسوزانه تر نمايند.

 

ما معتقديم که سفارتخانه های افغانستان با کمبود کدرهای متخصص و عدم آشنايي با محيط رو برو اند، در اين زمينه يقينا اشخاص تحصيلکرده و مجرب افغاني در امور سياسي، اقتصادی، فرهنگي، نظامي در بين مهاجرين افغاني در کشورهای مختلف يافت مي شوند که علاوه بر تخصص و شايستگي علمي، با محيط و فرهنگ و سيستم کارکرد اينجا نيز بخوبي آشنا اند و مي توانند با وزارت امور خارجه افغانستان همکاری نمايند، لذا وزارت خارجه مي تواند از نيروی متخصص مهاجرين افغاني در خارج از کشور استفاده نمايد.

 

در اخير يکبار ديگر از جناب شما بخاطر کارهای شايسته و قابل قدر تان سپاسگزاری نموده و از تلاش شما برای حل مشکلات مهاجران افغانستان و جلو گيری از اخراج اجباری آنها سپاسگزارم!

 

با تقديم احترامات فائقه!

24 جنوری 2007، هلسينکي- فنلند

حامد شفايي

معاون سازمان مبارزه با نژاد پرستي اروپا

رئيس کانون توسعه و تعاون افغانستان

معاون سازمان حقوق بشر افغانستان (اهرو)

 


February 11th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها